Helm

Kopzorgen

Leren wij onze kinderen fietsen, dan zetten we ze steevast een helmpje op. Soms zelfs als ze nog in een kinderstoel zitten. Logisch, want stel je voor dat ze vallen… Is dit verplicht? Nee, maar we kunnen het alleen maar aanraden. Safety First, niet? Nu de grote vraag: waar moet je op letten bij aankoop van een kinderhelm? Hét belangrijkste is heel simpel, het helmpje moet gewoon goed passen. Hun hoofdje moet volledig in helm passen en niet boven op hun hoofd staan. De meeste kinderhelmen hebben extra vulling bijgeleverd of zijn voorzien van een draaisysteem achteraan om de omtrek aan te passen, gebruik dit dan ook als het nodig is. Kijk bij de aankoop goed na of de helm achteraan diep genoeg is zodat ook de hersenstam goed beschermd is en ver genoeg over de slapen van jouw kindje gaat. En een laatste tip: laat ze zelf (mee)kiezen, zodat ze hun nieuwe helm met veel plezier opzetten. Al de rest is minder van belang. Of je nu kiest voor sportief, lichtgewicht helmpje met een leuke tekening of een hippe stadshelm met een magneetsluiting… zolang ze h’m maar op zetten! En vergeet ook dat fluo-vestje niet als ze zich op de openbare weg begeven.

Zo zet je jouw helm correct op … 😉


Bij volwassenen gelden uiteraard dezelfde regels als voor kinderen. Zorg dat de helm goed past en zet h’m op! Het overgrote deel van de mountainbikers en wielertoeristen zijn alvast overtuigd. Het is al lang geleden dat ik er nog één heb zien passeren zonder helm. Maar de meeste fietsers dragen helemaal geen helm. En ja, ik heb het dan over de gewone fietser (al dan niet geholpen door een lichte elektrische motor). Ik geef het toe, ik zondig hier ook aan. Mij zal je niet snel tegen komen met een helm op, buiten op de koersfiets dan. En ik kan wel honderden excuses verzinnen om er geen te dragen van ‘ik fiets toch niet zo snel en ben altijd heel voorzichtig’ tot ‘het ziet er niet uit en mijn haar gaat er van plat liggen’. Maar de cijfers liegen er echt niet om. Zo worden jaarlijks ongeveer 67.000 slachtoffers van een fietsongeval behandeld op een spoedeisende-hulpafdeling, worden er 8.000 fietsers opgenomen in een ziekenhuis, en overlijden er 190 mensen als gevolg van een fietsongeval. Van de in het ziekenhuis opgenomen fietsers met ernstig letsel wordt bij één derde (32%) hoofd- of hersenletsel geconstateerd. Fietshelmen reduceren de kans op een hoofdletsel met zo’n 42% en een hersenletsel met 53%. De kans op een gezichtsletsel vermindert met 17%. De kans op een nekletsel neemt echter met 32% toe. (Deze cijfers zijn afkomstig van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid). Concreet kunnen we stellen dat de fietshelm geen ongevallen voorkomt, maar wel de ernst van het letsel beperkt nadat een ongeval heeft plaatsgevonden.

Dat technologie staat niet stil, dat weten we al lang. Zo is MIPS één van de laatste innovaties op het gebied van helmen. MIPS, wat is dat? MIPS staat voor Multidirection Impact Protection System. Je kunt de fietshelmen met MIPS herkennen aan een extra schelp aan de binnenzijde van de helm, die lijkt alsof ze met kleine elastiekjes vastzit. Deze flexibele schelp zorgt voor extra bescherming, ook als je op de zijkant van je hoofd valt. Of anders uitgelegd, het is multi-directionaal beveiligingssysteem welke de eerste schok van de impact absorbeert en vertraagt. En omdat beelden soms meer zeggen dan woorden… De afbeelding rechts toont hoe de binnenste schelp van een MIPS-helm kan bewegen en roteren (ten opzichte van het hoofd) bij impact zodanig dat er een vertraging ontstaat in de energie-overdracht bij een val en de schade aan de schedel en hersenen aanzienlijke minder is. De linkse afbeelding toont het verschil in impact wanneer er geen fietshelm wordt gedragen, bij een gewone fietshelm en bij een MIPS-fietshelm.

Er is maar één groep fietsers die verplicht een helm moeten dragen en dat zijn de high-speed rijders. Een high-speed fiets of een speed-pedelec is een snelle elektrische fiets waarbij de trapondersteuning niet stopt bij 25 kilometer per uur. Je kunt door zelf mee te trappen snelheden tot 45 kilometer per uur behalen. Wettelijk gezien vallen deze fietsen onder de categorie ‘bromfietsen’ dit wil dan ook zeggen dat je een rijbewijs nodig hebt om met deze fiets te rijden, een BA-verzekering dient af te sluiten, een nummerplaat aan te vragen en een helm moet dragen. Dit mag zowel een bromfietshelm als een fietshelm zijn. Maar de fietshelm moet dan goedgekeurd zijn conform EN1078-norm met bijkomende voorwaarde dat de slapen en het achterhoofd beschermd moeten zijn. Bovendien raden wij ook aan te kiezen voor een model met een vizier want tegen snelheden van gemiddelde 35 km/u wil je echt geen vliegjes in jouw oog.

Laat jouw gezellig fietstochtje dus geen extra kopzorg worden en zet gewoon die helm op!

En jij, heb ik jou kunnen overtuigen? Doe jij volgende keer een helm op? Laat ons weten wat voor jou de belangrijkste voordelen zijn van een fietshelm of waarom wij jou toch niet overtuigd krijgen?

Share this Post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *