Koga E-nova

Active, Performance of CX?

Wie al eens in onze winkel is gepasseerd, weet dat we een groot deel van onze elektrische fietsen voorzien zijn van een Bosch-motor. Wat maakt de Bosch-motor nu zijn speciaal? Er bestaan immers verschillende soorten aandrijfsystemen voor elektrische fietsen, maar Bosch kiest resoluut voor de middenmotor. Het grootste voordeel van deze motor is dat deze niet het wiel aandrijft, maar de pedalen. Dit optimaliseert de trapervaring en geeft een natuurlijk trapondersteuning, die wij gewend zijn bij het ‘gewone’ fietsen. Daarnaast zorgt de positie van de motor, in het midden van de fiets en onderaan het kader, voor een uitgebalanceerd zwaartepunt. Een laag en centraal zwaartepunt zorgt ervoor dat de fiets stabieler rijdt. Ook qua onderhoud valt het allemaal best mee, zo kan je de wielen gewoon uit jouw fiets halen en de banden wisselen zonder veel gedoe. Nog een pluspunt is de batterij die Bosch gebruikt, die laadt enorm snel. Op 3 à 4 uur tijd is de batterij volledig geladen. Het laatste uur laadt hij in druppelstand om alle cellen terug te balanceren. Bovendien is de lader zelf klein en compact genoeg om mee te nemen zodat je ook onderweg gerust kan bijladen. Bosch heeft een vergelijking gemaakt en kwam tot de vaststelling de batterij van 400wh even ver rijkt als concurrenten met batterijen van 600Wh.
Bosch Active

Bosch is een innovatieve marktleider die zijn concurrent meestal een stap voor. Bosch heeft niet één type motor, maar drie: ze staan voor veelzijdigheid en comfortabel design. Mountainbike, trekkingfiets of stadsfiets: ze zijn allemaal verkrijgbaar met een Bosch-aandrijving.

Bosch Active Line
Bosch Active Line

De Bosch Active Line is de ideale aandrijving voor iedereen, die meer ontspannen en sneller op zijn bestemming wil arriveren. Met een perfect gedoseerde trapondersteuning tot maximaal 25 km/h geniet u van meer rijplezier en actieradius – bij een rit door de natuur, bij de boodschappen of bij de volgende fietstocht met vrienden. Deze motor is veelzijdig inzetbaar want is zowel geschikt voor de sportieve fiets met derailleurversnelling, als de stadsfietsen met een naafversnelling. Het geïntegreerde schakelsysteem geeft aan wanneer het tijd is om een versnelling hoger of lager te schakelen. Een intelligent sensoren-concept garandeert u daarbij altijd een perfect gedoseerde ondersteuning, of nu liefst in ECO of in TURBO rijdt.

 

Bosch Performance Line
Bosch Performance Line

Voor ambitieuze fietsers is de sportieve aandrijving Performance Line precies de juiste. Verheug u op een uitgebalanceerd systeem met een hoger vermogen voor een sportieve rijstijl. De geoptimaliseerde vermogensontwikkeling leidt tot een agresssiever rijgedrag en hogere acceleratie zodat je bij het wegrijden onmiddellijk geniet van de volledige ondersteuning. De krachtige aandrijving stelt op ieder moment de gewenste power ter beschikking, tot 25 km/h met de standaard Performance Line en tot 45km/h met de Speed variant.
 

Bosch Performance CX
Bosch Performance Line CX

Eén trap op het pedaal en de kracht is er: De Performance Line CX is de aandrijving voor ambitieuze sporters en veeleisende e-bikers. Verheug u op de perfecte symbiose met uw e-bike, de voet altijd op het pedaal. Samen met de nauwkeurig gedoseerde ondersteuning beleeft u vooral in ruw terrein of bij steile hellingen maximaal rijplezier. Ondersteuning vanaf de eerste trap zodat je onmiddellijk bergop kan rijden en je als eerste uit de bocht komt gevlogen. Met maximaal draaimoment tot 75 Nm en batterij van 500Wh, overwin je elke helling… Hoe lang deze ook duurt.

De afstand die je met jouw elektrische fiets kan rijden hangt niet enkel van de volume van de batterij af. Zo spelen ook de zuinigheid of de kracht van de motor, het gewicht van de bestuurder en de fiets, de weersomstandigheden enz… een belangrijke rol. Wil je weten welke batterijsterkte voor jou het meest is aangewezen, bekijk dan eens de actieradiussimulator van Bosch. Bosch ontwikkelde een range simulator die mogelijk maakt om alle mogelijke parameters in kaart te brengen en hier een indicatieve actieradius te koppelen. Zo weet je of het nuttig is om te investeren in een zwaardere batterij.

NAAR DE SIMULATOR >>

Regelmatig krijgen wij de vraag of we een elektrische fiets kunnen opdrijven… En wie een beetje op internet rondsurft, zal al gauw merken dat er tegenwoordig elektronische opdrijfsystemen beschikbaar zijn waarmee je de 25 km/u beperking kan opheffen. Zo kan je jouw e-bike van 25 km/h gemakkelijk 45 km/h laten rijden. Wij raden aan om gewoon een officiële High-Speed aan te kopen. Belangrijk om te weten als je dan toch beslist om jouw fiets op te drijven is:

  • Dergelijke tuningsystemen zijn wettelijk niet toegestaan op de openbare weg. Dit wil zeggen dat bij eventuele ongevallen u volledig kan aansprakelijk gesteld worden en de verzekeringsmaatschappij zich zal terugtrekken.
  • De wettelijke garantie kan vervallen als de fabrikant kan aantonen dat er bewust geknoeid is aan de motor.
  • De originele fiets is niet ontworpen om dergelijke snelheden te bepalen. Uiteraard zal je met dezelfde batterij minder kilometers kunnen afleggen, ook kan er sneller slijtage optreden van ketting, tandwielen, remmen,…
  • De politie is niet dom en er zullen in de toekomst zeker gerichte controles komen.

De FOD Mobiliteit heeft een wegwijzer opgesteld die jou kan helpen bij de aankoop van nieuwe elektrische fiets en de bijhorende voorwaarden waar je rekening mee moet houden zoals: een rijbewijs, verzekering, nummerplaat, je veiligheid…

NAAR DE WEGWIJZER >>

Share this Post

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *